Dag acht - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu Dag acht - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Dag acht

Door: Hans croese

Blijf op de hoogte en volg Hans

12 Mei 2015 | Togo, Lomé

Allereerst wil ik iedereen bedanken die met mij meeleeft. Het is goed om de reacties te lezen. En ik kan jullie geruststellen wat mijn darmen betreft, alles onder controle.
Vandaag vroeg op want 7:00 vertrek naar een dorpje ergens 1,5 uur rijden van lome. Daar aangekomen eerst langs de chef van het dorp om kennis te maken met hem en zijn oudsten en verdere hofhouding. Het dorpje telt ca 2000 inwoners en ligt vrij geïsoleerd in een zeer groene omgeving, veel kleine boertjes.
In het dorp is geen elektriciteit, stromend water en er zijn geen sanitaire voorzieningen. Na het formele gedeelte naar de secondary school met ca 150 leerlingen in de leeftijd van 11 tot 15 jaar. We hebben de meesten gezien en op zich was hun zicht goed op een enkeling na. Wel drie meisjes uit een gezin met problemen. Gelukkig heb ik die kunnen helpen.ze hadden alledrie licht ontstoken ogen door het voortdurend wrijven erin. Verder veel dorpelingen en de leraren van de school( ook die kunnen geen bril betalen) voor vooral een leesbril. Gelukkig hadden we er nog genoeg bij ons. Na het weer inpakken van de spullen nog een rondje door het dorpje. Alleen een waterpomp( ja al sinds 2009)
Er is geen enkele sanitaire voorziening op de school, iedereen doet het in de bosjes . Geeft voldoende aanleiding om over een nieuw project na te denken, reeds voorzichtig met de directeur van de school over mogelijke opties gesproken. Ze waren d
Heel dankbaar dat wij er waren en het heeft veel betekent voor het dorp. Wij vonden het fijn om te kunnen doen en goed te weten dat Gods zegen met ons is. Morgen ga ik voor tien dagen naar het noorden van Togo ongeveer 450 km hiervan daan. Ik hoop dat ik jullie dan af en toe op de hoogte kan houden. Met een hartelijke groet aan allen.
Hans

• 12 Mei 2015 - 06:47

John En Yvonne:

hallo Hans,
    Gelukkig heb je Gods Zegen meegekregen! Dat heb je nu al verdiend!
    Mooi om te doen Hans, mensen helpen en blij maken!!!
    En dan geen toilet,water,wat afzien,hè ? Goede reis morgen! Liefs van ons.

• 12 Mei 2015 - 07:55

Toos:

Goedemorgen Lief

Een heel goede reis vandaag over al die slechte wegen. Weer een avontuur.Ik hoop dat we contact kunnen blijven houden. Veel succes in de dorpen daar. Heel apart wat je mij persoonlijk vertelde, dat je niet rechtstreeks met het hoofd van het dorp mocht praten, maar dat dit via zijn "Oudsten"ging. Ben benieuwd hoe en waar je daar gaat slapen. Muskietennet mee??? Ik zie uit naar je volgende verhalen. Hoop dat je veel kinderen kunt blij maken. liefs en dikke kus van mij.

• 12 Mei 2015 - 08:57

Ruud Pettersson:

Ha Hans,
    Leuk om weer te lezen wat je meegemaakt hebt en hoe je weer kinderen en volwassenen blij hebt kunnen maken met beter zicht.
    Ik vraag mezelf wel eens af hoe het in de rest van die kleine afrikaanse landen is. Misschien kan je er nog jaren aan de gang. Helemaal als je nog andere projecten wil opzetten.
    Nou ja eerst maar doen waarvoor je nu gegaan bent. Is al geweldig. Ik ben trots op mijn vriend!
    Groetjes, Ruud

• 12 Mei 2015 - 09:03

Ruud Pettersson:

(tussen twee haakjes, dit dagboek "RuudsVakantie2015" is een test om eventuele problemen met jouw dagboek te testen en op te lossen; straks gebruik ik het wel voor de vakantie :-) )

• 12 Mei 2015 - 12:09

Bert Croese:

Ha Hans,
    Goed te lezen dat je veel kinderen en ook de leerkrachten hebt kunnen helpen, wat zal dat voor de betreffende een zegen zijn. je maakt wat mee he, geen water,elektra en sanitaire voorzieningen, het is even behelpen voor je. Ik hoop dat je vandaag een redelijke tocht hebt, 450 km, zal wel de hele dag duren, afzien dus. ik ben trots op je, hou je haaks en god bless you.
    Groeten, Bert

• 12 Mei 2015 - 13:55

Joke En Rinus:

Beste Hans,

Jouw positieve berichten zijn een welkome aanvulling op alle verdrietige zaken die ons via de media bereiken. Je maakt mensen gelukkig en daar wordt je zelf weer gelukkig van. Mooi werk. Veel sterkte bij het vervolg. We hebben het idee dat( zeker met de reis die je nu maakt) het zwaarste nog moet komen.
    Denken vaak aan je.
    Lieve groeten

Joke en Rinus

• 12 Mei 2015 - 14:00

Marlies:

Hallo oom Hans

Succes met de reis naar het Noorden v Togo.
    Goed dat er zoveel kinderen en mensen geholpen kunnen
    worden jullie doen mooi en dankbaar werk.
    Fijne tijd en werk ze, en hopen gauw weer een blog te lezen.

Liefs Marlies en Edwin

• 12 Mei 2015 - 17:42

Cor Molenaar:

Dank voor je uitvoerig verslag. Alweer de achtste dag. Het is niet te geloven dat je er alweer een week bent. Toen ik je darmentoestand las, schrok ik wel, maar het valt gelukkig mee.
    Wat een avontuur beleef je toch, terwijl je gelijk zo goed werk doet. Ik zal proberen je voortaan wat eerbiediger te behandelen. Lees goed: proberen. Lukt nooit.
    Wat geweldig dat je die arme mensen iN dat dorp hebt kunnen helpen. Wij beseffen nauwelijks hoe goed wij het hebben en wat ons allemaal wel niet ten dienste staat!!
    Je broek naar beneden in de bosjes. In de duinen is het al voor ons moeilijk om het een en ander achter te laten. Maar wij zijn dan ook "beschaafde" mensen. Een waterpomp is al een rijkdom voor het dorp. Er zijn gebieden waar men het water moet halen, te voet en boven op zie hoofd.
    Tot slot: mooi dat je Gods zegen ziet. De DV en heil zijn bij je !
    Hgr. Je zus en zwager

• 12 Mei 2015 - 17:55

Tim Croese:

Hallo Opa,
    Hier is Tim. hoe is het met u.
    Heeft u het naar uw zin. Ik hoop van wel.
    Ik zit nu bij andere opa te mailen.
    knuffel en kusjes van Tim ook van Louise,mama en papa en opa en oma Adams en oma Croese

• 12 Mei 2015 - 20:59

Jannie En Jan Nijenhuis:

Hans wat is er toch nog veel te doen in de wereld, blij dat er zulke kanjers als jij bestaan, mooie tijd daar

• 12 Mei 2015 - 23:28

Marijke:

Ha Hans,

Goed om te horen dat je zoveel goede dingen kunt doen daar. Wat een inspanningen. Veel succes weer de komende dagen.
    Liefs marijke

• 13 Mei 2015 - 18:13

Ko :

Ha Hans,

Goed te lezen dat de darmen alweer op orde zijn. Kun je wel gebruiken als je een dag in de auto moet doorbrengen. 450 km dat zal wel een dag in beslag nemen denk ik. Gaat het verder allemaal goed met je 'medewerkers'. Ja het is effen anders he communiceren via een omweg. Dan kijk je toch wat anders tegen de dingen aan die je 'thuis' ter beschikking staan.
    Maar vergeet ook vooral om te genieten van de dingen die je meemaakt, waarschijnlijk kom je er nooit meer dus probeer ook een hoop te zien ondanks de drukke werkzaamheden, waar wij dan wel grappen over maken, die je moet doen.
    Hans veel respect voor wat je aan het doen bent. Veel sterkte voor de komende dagen.
    Groet, Hil&Ko

• 13 Mei 2015 - 20:27

A Porte:

Hallo Hans
    Wat jij allemaal meemaakt is soms afzien, maar meer nog dankbaar werk wat je voor de ander kan doen.
    Wij maken ons druk over een afzuig kap, en als we jou verhaal lezen ,is dat van ons maar betrekkelijk.
    Onder tussen ben je met de grote reis bezig, we wensen dat alles goed verloopt en dat je daar ook weer veel kan doen!
    lieve groet André en Christine.

• 14 Mei 2015 - 11:42

Loes:

Hallo Hans, even laten weten en voelen dat we aan je denken en meeleven.Al veel van je gelezen, fijn dat je er de tijd voor geeft.Gerustgesteld wat je lijf betreft.Vooral deze dagen in het nu leven geeft later mooie herinneringen.denken ook aan je vrouw.veel liefs voor jullie beiden , zij leest dit ook.Sterkte en tot horens.loes.

• 14 Mei 2015 - 16:01

Henny Di Bucchianico:

Hoi Hans,
    Ongelofelijk,wat een avonturen heb je al beleefd,omringd door dorpsoudsten etc.( kun je ze ook al districtsvoorgangers noemen)?

• 17 Mei 2015 - 18:57

Astrid De Vries:

Ha hans,
    Mooi om je ervaringen te lezen. Veel succes met je verdere reis en het project!
    Hartelijke groet,
    Astrid de Vries (WWvK)