Weer terug naar Lome - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu Weer terug naar Lome - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Weer terug naar Lome

Door: Hans Croese

Blijf op de hoogte en volg Hans

22 Mei 2015 | Togo, Lomé

21 mei
Vanochtend wat later aan het ontbijt. Om 10:00 zijn we begonnen met alle lijsten na te lopen of alles klopte. Er waren leerlingen bij die we op het moment van meten geen bril meer voorradig hadden, of soms niet zo snel konden vinden. Voor hen moesten we nog een bril uit de bestaande voorraad zoeken, de glazen eruit halen en in een wit Pearle werkzakje doen. Veel leerlingen hebben namelijk veel last van concentratie problemen, jeukende ogen en daardoor de hele dag wrijven in de ogen. Dat kun je vaak oplossen met +0.75 of +1.00 . Ook waren er veel lage - sterktes van rond de s-1.00. Deze genoemde sterktes waren snel uitverkocht. Ik ga dus met een koffer vol met monturen (ca 30) terug naar Nederland om daar de glazen te bestellen en in te slijpen.Daarna terugsturen naar Togo en Theo zorgt voor de verdere verspreiding. Verder moet ik ook nog 40 kant en klare leesbrillen bestellen in de populaire sterktes +1.00,+1.50 en +2.00. Al met al nog aardig werk in het verschiet.
In de namiddag een bezoek gebracht bij Zr.Judith. Zij is onlangs begonnen met het opvangen van zeven weeskinderen in de leeftijd van 1 tot 7 jaar. Eigenlijk heeft zij daar de middelen niet voor. Gelukkig wel wat vrouwen die haar helpen bij de opvang.
Alle kinderen slapen in een kleine kamer, omdat er maar een vrouw in de nacht bij hen oppast. De ruimte is opzich netjes, zowel vloer als wanden betegeld. Er is stromend water en electriciteit aanwezig. Er zijn meerdere kamers beschikbaar en met weinig kosten kan eer van twee kamers een gemaakt worden. Wat zeker moet aangepakt worden is het toilet, totaal niet geschikt voor de kleintjes. Verder moet er voor de continuïteit gekeken worden voor geld voor de voeding van de kinderen ( denk ook aan speciale babyvoeding) zij zou geholpen zijn met 50€ per maand. Misschien zijn er mogelijkheden in Nederland om haar te helpen. Als die kleintjes om je heen staan en je vastklampen, of allemaal tegelijk op je schoot willen zitten is dat best wel emotioneel. Kon haar niets beloven , maar je neemt het wel mee in je hart. Na het avondeten kamer opruimen en alles inpakken want de volgende morgen vroeg op. We vertrekken om 7:00 op weg naar "huis" Lome.
22 mei
Inderdaad om 7:00 vertrokken uit Bassar, na afscheid genomen te hebben van onze gastheer frere Toni. Het was een mooie lange rit door een heuvelachtig groen landschap. Nu pas zag ik het grote hoogteverschil omdat we langzaam afdaalden naar zeeniveau, op de heenweg had ik daar niet zo erg in. Het was erg druk op de weg, veel vrachtverkeer en korte omleidingen over onverharde stukken. Na vijf uur waren we pas 200 km verder.
Toen pas pauze. Lunch op verhoogd terras met beetje "verkoeling" door de wind. Om 16:00 weer in lome.
Wat rusten en een lekkere douche.
Met een hartelijke groet aan alle volgers
Hans Croese

• 23 Mei 2015 - 00:37

Ruud:

Ha Hans,

Ik kan mij voorstellen dat er behalve de oogzorg ook de andere zorgen van de kinderen je bezig houden.
    Hoe graag je ook zou willen, je kan daar nu niet veel aan doen. Hoe redt die zuster Judith zich nu dan? Is er geen hulporganisatie die haar ondersteunt in haar werk?

In ieder geval is het ook belangrijk dat je nog een beetje genieten kan van de bijzondere omgeving en mensen. Wanneer begin je aan de terugreis naar Nederland?

Groetjes,
    Ruud

• 23 Mei 2015 - 06:55

John En Yvonne:

hoi Hans! Leuk alle belevenissen te lezen. En ja,er is daar nog heel veel hulp te bieden! Toch kan je niet alles aanpakken,je zou wel willen,maar......
    Nou rust wat uit ! Liefste groetjes van ons beidjes.

• 23 Mei 2015 - 16:15

Ko :

Ha Hans,

Wat zou je weel willen doen om de situatie daar te veranderden en wat is er soms weinig nodig. Het grote [p[probleem ligt em dan altijd in de continuïteit.
    Maar jij hebt gedaan wat er in jouw mogelijkheden ligt en daar mag je best trots op zijn.
    Gun je nog een tijdje ontspanning na alles. En vooral nog even genieten van alle leuke dingen. Als je terug bent gaan we wel een nadenken over van alles.

Groet,
    Hil&Ko

• 23 Mei 2015 - 22:31

Jetty En Wim:

Hallo Hans,

Wat heb je weer veel mee gemaakt, en er ligt nog veel werk in het verschiet. Wat aandoenlijk wat je
    vertelt over die kleintjes.Wij kunnen ons voorstellen dat dit heel wat doet. We hebben heel veel
    bewondering voor je wat je daar allemaal al hebt gedaan.
    En wij maar mopperen over onze wegen. Heel veel sterkte bij de laatste loodjes, we hopen dat
    je nog wat tijd hebt om ook nog wat te genieten.

Groetjes van Jetty en Wim