Pinksteren - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu Pinksteren - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Pinksteren

Door: Hans Croese

Blijf op de hoogte en volg Hans

25 Mei 2015 | Togo, Lomé

Na de kerkdienst zijn wij nog even naar een vriend van Theo en zijn gezin geweest. Goed dat je ook zo deel uit maakt van een community. Lunch en nog een meting gedaan voor , ja een relatie van een relatie, begint onderhand een beetje te wennen. Theo heeft het amper meer in de gaten , voor hem is het a way of life.
Nog even langs het strand met cocospalmen geweest en met blote voetjes door de branding. Wat gerust en in de avond uitgenodigd bij Sylvester, hoofd van de school in Avelebe, waar we eerder waren. Hartelijk welkom door het hele gezin. Goed gesprek gehad over de situatie in het dorp waar hij werkt , we houden contact en gaan mogelijkheden onderzoeken of "wij" wat kunnen betekenen. Na afloop buitenshuis nog een biertje gedronken.
Maandag 25 mei
Vanochtend nog een keer naar de eerste school hier vlakbij.
Ook op tweede pinksterdag( hier ook een feestdag) waren er toch nog ca. 15 kinderen en enige volwassenen die we hebben gemeten. Daarna snelle lunch en wat gerust. Na het avondeten een lange wandeling gemaakt in het donker, geeft weer een andere indruk van de stad. Goed gesprek gehad over de situatie in Togo in het algemeen en de plaats van de kerken hierin. Kan hier met Theo vrijuit over spreken en zitten vrijwel op dezelfde golflengte. Het wordt tijd om mijn koffers enigszins te reorganiseren en mijn wasgoed te verzamelen zodat dit morgen gewassen kan worden. Morgenochtend ga ik om 06:30 een keer mee naar de kapel waar de Frères elke morgen de dag beginnen met gebed. Als je zolang bij hun in huis bent moet je dat toch ook een keer meemaken.

• 26 Mei 2015 - 00:53

Ruud:

Ha Hans,

Je woordenstroom houdt maar niet op ;-) Kan niet anders als je zoveel meemaakt.

Tja in sommige situaties moet je wel eens wat door de vingers zien om dingen voor elkaar te krijgen.
    Ik denk dat het voor jou ook een leerzame onderneming is geweest.

Nog een paar dagen en dan de terugreis. Hier wordt al naar je uitgekeken.

Groetjes,
    Ruud

• 26 Mei 2015 - 00:56

Bert Croese:

Ha broer,
    het is hier nu kwart over twaalf 's nachts er gaat een signaal op mijn telefoon en ik weet dan dat er een bericht van jou is. Wat goed dat je weer een bericht stuurt. Wat beleef je een hoop dingen daar, dat zal nog lang nawerken denk ik. Goed dat je nu ook mensen uit de comunity ontmoet, zo leer je ook meer van de samenleving daar. Wat een tegenstelling dat je in een restaurant gegeten hebt en dat je voor de prijs dat het eten kost zr. Judith een maand de kinderen kan voeden. Heel apart gevoel is dat lijkt mij, hoop dat het toch gesmaakt heeft. Ik heb begrepen dat je als je terug bent nog 46 brillen moet maken, ik wil je daar graag bij helpen. Ik heb een foto gezien van jou in je togolese hemd, staat je goed, trek het aan als je donderdag terug komt, tot dan.

Bert

• 26 Mei 2015 - 07:18

John En Yvonne:

hoi Hans,
    Erg leuk,jouw verhalen,zo beleven wij het ook mee! Zo'n kerkdienst,ook apart! Wij hier a.s. Maandag ook weer,tweede Pinksterdag,een week later dus. Goede ,veilige reis terug! Toos popelt! Liefs van ons,Yvonne en John.

• 26 Mei 2015 - 12:13

Marlies :

Hallo oom Hans ,

Leuk en mooi de verhalen over uw belevenissen .Heel wat tegenstrijdige gebeurtenissen maar een goed iets om te beleven Ook bijzonder een kerkdienst daar mee te maken hoe het daar allemaal in zijn werk gaat !!

Goede en veilige terug reis donderdag

groetjes Marlies en Edwin

• 26 Mei 2015 - 14:41

Cor Molenaar:

Hallo Hans,
    Zijn je brillen nou nog niet op? Je reist al weer bijna af op weg naar huis. Je doet zo leuke ervaringen en indrukken op. Het lijkt ons een hele belevenis dit mee te maken. Voornemens zijn er altijd wel. We denken dat je genoeg aanleidingen ziet om er "iets" aan te kunnen doen. Maar we zitten altijd met de afstand. Organisaties kunnend dat dan ook maar beter doen en zijn er min of meer in gespecialiseerd . Met alle nadelen die er ook in zitten. Nog een Paar dagen en dan zit het erop. Geen brillen mee terug neme ! Je zult ongetwijfeld de conta ten straks missen. Goede laatste dagen toegewenst.
    Je zus en zwager

• 27 Mei 2015 - 09:27

Fred Van Stek:

Hoi Hans,
    Mooie verslagen van een heel succesvolle trip! Nu is, als ik het goed heb, het eind van de reis in zicht. Wat een geweldig project is dit zo geworden. Ik spreek je er graag over als je weer terug bent in Nederland.
    Groeten van Fred

• 27 Mei 2015 - 10:36

Atie Janknegt:

Ha Hans,

Met veel bewondering en respect heb ik je belevenissen gelezen. Dank dat je dit bijzondere mooie werk met ons wilt delen.

Een hele Goede Thuisreis toegewenst!!

Atie

• 27 Mei 2015 - 10:51

Wim En Jetty:

Ha Hans,

Dank je wel voor je mooie verhalen! Wij wensen je een goede terugreis.

Groetjes van Wim en Jetty