Laatste dagen in Togo - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Togo - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Togo

Door: Hans Croese

Blijf op de hoogte en volg Hans

27 Mei 2015 | Togo, Lomé

26 mei.
Vanochtend vroeg op. Om 06:30 samen met de Frères naar de ochtendmis. Waren met 30 mensen, velen uit de buurt. Best wel speciaal om zo je dag eens te beginnen. Na het ontbijt nog drie metingen gedaan. Konden nog twee bifocale brillen geven. Derde is een leesbril en die moet nageleverd worden. Voor inkopen van wat souvenirs naar de stad. Niet naar de markt, veel te druk en opdringerig. Theo wist een goed alternatief: Cultural Village.
Een groepje handwerkslieden bij elkaar. Zoals keramiek, textiel, leer, schilder en hout. Laatste keer lunch op het strand bij de cocospalmen, zal ik nog weleens aan terugdenken als ik in Nederland terug ben. Middags wat geslapen. Avondeten bij een vriend van Theo, waar ik al eerder was. Wel een cultuur verschil mannen eten apart van de vrouwen en kinderen. Voor het eten komen er eerst waskommen langs om je handen te wassen. Daarna komt het eten, schaal met een grote meelbal( mais) en grote schaal met een "saus" van groenten, kruiden en vlees of vis. Je neemt een brok mais en doopt die dan in de saus. Thuis moet ik weer netjes met vork en mes eten hoor. Toe gefrituurde cocos. Voor togolese begrippen laat gaan slapen.

27 mei.
Vandaag vertrek ik weer naar huis.
In de morgen rustig aan gedaan en koffers in orde gebracht. Mijn wasgoed is gisteren gewassen en gestreken dus het meeste kan schoon mee. Na lunch wat geslapen en verder alles nagelopen.
Ga zo douchen en omkleden voor de reis. Gaan na het laatste maal hier in het SVD huis om 19:30 naar het vliegveld. Vertrek vandaar om 22:20 en ben dan via Parijs om 9:20 weer op Schiphol. Hoop dat ik een beetje kan slapen aan boord.
Morgen zal ik mijn laatste verslag maken.

• 27 Mei 2015 - 20:38

Bert:

ha hans,
    Lekker lunchen onder de cocospalmen is wel wat voor jou, je hebt het verdiend hoor.
    6.30 uur naar ochtendmis, dat is even afzien, maar toch heel bijzonder lijkt mij.
    Vanavond vlieg je weer naar Parijs, ik hoop dat je een beetje kan slapen.
    Zie je morgenochtend.

Ciao,

Bert

• 27 Mei 2015 - 20:56

John En Yvonne:

hoi Hans,
    Bedankt voor de verslagen! Erg leuk om er zo bij te zijn. Goede reis terug!
    Liefs van ons,Yvonne en John.

• 27 Mei 2015 - 21:52

Andre:

Hans, een goede reis terug en we spreken elkaar gauw

• 28 Mei 2015 - 00:36

Andre En Christine:

Goede avo9nd Hans.

Jij zit nu in het vliegtuig op weg naar huis. Je heb veel indrukken op gedaan, die je voor altijd mee zult nemen. Dank voor je reisverslag en wensen jou een goede vlucht en een veilige thuiskomst.

Lieve groet Christine en André.'

• 28 Mei 2015 - 01:50

Ruud:

Ha Hans,

Dank voor al je belevenissen. Wij zijn er zo zelf bij geweest. Wel lekker rustig thuis achter onze pc/laptop dan wel.

Een goede vlucht naar Parijs en verder naar Schiphol.

En dan.....? Even een paar dagen thuis en dan in Oostenrijk op de fiets? Het is wel afzien hè ;-)

Behouden thuiskomst!

Groetjes,
    Ruud

• 28 Mei 2015 - 07:29

Co:

Hans, het zit erop. Je hebt fantastisch mooi werk verricht en we zijn bere-trots op je. Bedankt voor alle reisverslagen. Knap, dat je daar nog tijd voor vrij kon maken.
    Groetjes, frico

• 28 Mei 2015 - 14:59

Hans Croese:

Gelukkig ben je weer veilig thuis gekomen. Hoera
    Liefs Toos

• 29 Mei 2015 - 13:17

Annelies Westerhoven:

Mooi, te lezen dat je weer veilig thuis bent. Goed werk verricht en nu lekker op vakantie met Toos. Veel plezier samen, lieve groet Ton en Annelies