Vandaag naar cocosbeach - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu Vandaag naar cocosbeach - Reisverslag uit Lomé, Togo van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Vandaag naar cocosbeach

Door: Hans Croese

Blijf op de hoogte en volg Hans

16 April 2016 | Togo, Lomé

16-04-2016
Gisteren weer een dag in Aneho geweest. Wij zitten trouwens in de Mairie en niet in Marie.
Temperatuur was iets beter, het had in de vroege morgen flink geregeld en er was veel bewolking. Bij elkaar meer dan 40 mensen gezien. Soms is de communicatie lastig. Of ze zijn bang om te antwoorden , of ze zijn het niet gewend dat hun wat gevraagd wordt. Geldt vooral voor meisjes. Ik moet dan veel aan Eloge vragen want ik spreek geen Ewe = tweede taal in Togo
Die de meesten spreken. Moet dan oppassen dat het niet gaat irriteren. Jullie begrijpen dat ik dan niet alles in control heb. En dat is lastig. Ook weer mensen in de stoel gehad die hoopten dat ik hun kon helpen. Een leraar ca 50 jr heeft grote problemen met zien. Claucoom en als gevolg daarvan cataract, slechte visus 0,15. Heeft al vele oogartsen bezocht ook in andere landen, zoals Gabon, Kameroen etc. Moest hem teleurstellen en dat gaat je dan wel aan het hart. Weer veel klachten van geïrriteerde ogen o.a. Door zonlicht en stof. Meeste metingen waren voor dichtbij. Maar ook veel , vooral bij studenten , lichte plussterktes. Hierbij moeten ze teveel hun ogen inspannen ( accomoderen in vaktaal) en dat geeft dan klachten als tranen, jeuk, etc. Bij de voortest kunnen ze prima zien. Hebben gelukkig weer veel mensen kunnen helpen. Al was het maar "oma" zodat ze weer in haar bijbel kan lezen.
Na het schrijven van deze blog heb ik hierin huis nog een meting.
Daarna gaan we lunchen aan cocosbeach en even relaxen.
Vanavond op bezoek bij de directeur van de school in Avelebe om nadere afspraken te maken.
Ik vind het heel leuk dat ik vele volgers heb en het doet me goed jullie reacties te lezen. Zo zijn we toch verbonden met elkaar.
Ik wens jullie allen een mooie dag, maak er wat van er is zoveel om te vieren.
Met een hartelijke groet,
Hans Croese

  • 16 April 2016 - 11:32

    Marijke:

    Ha Hans, je bent goed bezig, lees ik. Lekker ook even ontspannen, dat heb je ook nodig. Veel succes maar weer de komende dagen.
    Liefs Marijke

  • 16 April 2016 - 11:37

    Miep:

    Lieve Hans
    Het doet ons ook goed om je ervaringen te lezen.
    Goed weekend en veel succes verder met je "missie".
    Liefs
    Miep

  • 16 April 2016 - 11:46

    Toos:

    Lieverd, goedemorgen, bij jou nu 9.44 uur. Fijn wat je gisteren weer allemaal hebt kunnen doen.
    Ga ook even ontspannen en genieten vandaag want vanaf morgen is het weer veel reizen, naar dorpjes, veel metingen, enz.
    Veel liefs en dikke kus
    Toos

  • 16 April 2016 - 13:20

    Yvonne En John:

    Hoi Hans!
    Gaat goed,hè ? Toch al weer veel mensen blij gemaakt. Wat is er mooier om te doen!
    Liefs van ons,Yvonne en John.

  • 16 April 2016 - 13:54

    Anita:

    Lieve Hans, goed om inderdaad zo bij elkaar betrokken te zijn. Kan me voorstellen dat je zo graag meer zou willen betekenen daar maar wat je doet (ook al is het soms zonder resultaat) is zo waardevol, respect hoor! Wens je een ontspannen dag en veel succes verder met je reis. X Anita

  • 16 April 2016 - 14:49

    Ko Van Houten:

    Ja Croese, dat is effe wennen he dat je het niet helemaal onder controle hebt. Maar ja, dat is ook een goede ervaring voor je dat je soms ook van anderen afhankelijk bent.
    Ja Hans, Gods werk is soms hard werken voor een sterveling. Maar dan is een 'Goddelijk loon' jouw deel.
    Ik kan je meedelen dat hier ook alles gewoon doorgaat. Gisteravond een uitverkochte zaal en blije geluiden van het projectkoot IJmond. Geslaagde voorstelling en Frans stapte trots in het rond.
    Morgen is het zondag he en je weet toen rustte de heer, dus jij ook.

    Groet van Hil en Ko

  • 16 April 2016 - 16:00

    Andre En Christine:

    Hallo Hans
    Best pittig wat je allemaal doet voor die mensen ,ze hebben waarschijnlijk ook veel verwachtingen wat je kan doen. Velen kan je helpen, maar niet iedereen. En dat zijn geen leuke dingen.
    Veel succes verder!!!
    groeten van Andre en Christine

  • 16 April 2016 - 16:55

    Cor Molenaar:

    Hallo zwager,
    Met plezier weer je verslag gelezen. Het doet me goed dat me zoveel mensen kunt helpen.
    Jammer voor die ene man. Een ramp als me niet meer of slecnt kunt zien. Communicatie geeft vaak problemen. Elkaar goed verstaan lukt niet altijd. Sterkte maar weer en ga zo door, mijn zoon!
    Hgr.van mij en je zus

  • 16 April 2016 - 18:24

    Arnold Van Dam:

    Maar Hans wat lees ik nu? Jij niet 'in control'??? Dat zal je niet lekker zitten man! Ha ha, maar ja, voor de rest begrijp ik uit je blog dat je een druk schema hebt en dat het af en toe weer lekker warm is. Ook lees ik dat je aardig wat werk verzet en dat je weer overvolle dagen hebt. Zo te horen ben jij dus met veel dingen bezig en veel daarvan gaan goed. Dan moet je die "zegeningen" ook tellen hoor. Af en toe even niet in control hoort er gewoon bij! Balen natuurlijk dat je niet iedereen kunt helpen en dat sommige gevallen echt jammer zijn, maar ja, ook daarvoor geldt dat je vooral moet kijken wat je wel kunt. En ook de wijze waarop je daar oprecht probeertt te helpen en de verbinding steeds zoekt, dat is toch geweldig! Hoop dat je nog meer kansen gaat ontdekken in je gesprek met het Hoofd van de school daar. Ik denk dat jij die mensen daar ook weer energie en een klein beetje perspectief geeft door actief met ze te brainstormen. Jij bent gelukkig creatief genoeg voor de oplossingen en het verhaal van: "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan". Voor velen daar zal dat een eye-opener zijn! Veel succes Hans en geniet van alles! Bewaak je rust en energie-level en, héél belangrijk: BLIJF OP ZOEK NAAR CAMPARI!!! Groeten van Rikje en mij.

  • 16 April 2016 - 23:20

    Henny:

    Dag Hans,
    Ongelofelijk : 40 mensen "gezien",je bent een echte Ziener(of moet ik je profeet noemen?).
    Voor Oma ben je in ieder geval een geschenk uit de hemel.
    Houd de moed erin,veel succes.
    Liefs,
    Henny

  • 17 April 2016 - 08:28

    Frieda En Co:

    Dag Hans,
    Alle dagen heb ik je gevolgd en nu even tijd voor een reactie.
    Zo te zien kan je veel werk doen. Gelukkig maar. En bij al het geregel is er ook tijd voor gezellige ontspanning. Fijn dat je op deze manier mensen gelukkig kan maken.
    Nog mooie dagen!
    Lieve groeten Frieda en Co

  • 18 April 2016 - 09:38

    Dick Van Dam:

    Ja Hans lijkt me ook erg als je een man moet teleurstellen omdat er niets meer aan te doen is. Maar houd je maar vast en trek je op aan de velen die je wel kunt helpen. En dat zijn er gelukkig erg veel als ik zo de aantallen hoor van je. Mooi werk om te doen hoor. En je kunt nu eenmaal nooit alles onder control hebben. In TOGO gaat nu vast het verhaal rond van dat er :
    T och O ok G oede O pticiens zijn en dat ben jij !
    tot horens Hans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Ik ben optometrist ( inmiddels pensionado)en ga in Haiti kinderen helpen die niet goed kunnen zien.

Actief sinds 29 April 2015
Verslag gelezen: 982
Totaal aantal bezoekers 23148

Voorgaande reizen:

02 September 2016 - 03 Oktober 2016

Oogproject Haiti Hans Croese

04 Mei 2015 - 28 Mei 2015

Oogzorgproject in Togo

Landen bezocht: