Laatste week in Togo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Hans Croese - WaarBenJij.nu Laatste week in Togo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Laatste week in Togo

Door: Hans Croese

Blijf op de hoogte en volg Hans

26 April 2016 | Frankrijk, Parijs

Lieve volgers ,
Jullie zullen wel gedacht hebben waar blijft nu het blog van Hans.
De laatste week zat ik in het noorden van Togo en ik had daar geen internetverbinding met mijn I pad. Ik heb zondagavond toen wij terug waren in lome 's avonds laat nog mijn blog bijgewerkt maar het is niet overgekomen, ook ik ben het kwijt. Dus ik zal opnieuw proberen te vertellen wat ik in de afgelopen week gedan heb.
Maandag 18 april 2016
Vroeg op vandaag vertrekken we naar Bassar zo'n 400 km naar het noorden, daar doe je toch een hele dag over, met een lange pauze om te lunchen. Wij verblijven daar in het missiehuis van de SVD. Zelfde kamer als verleden jaar. Zr.Judith kwam ook met ons eten, kon ik haar meteen het geld geven. ( voor degenen die het niet weten even een uitleg: Zr.Judith heeft sinds 2 jaar de zorg op haar genomen voor nu 9 weeskinderen in de leeftijd van 1 maand - tot 9 jaar) zij heft daar eigenlijk niet de middelen daarvoor, en wij steunen haar met geld voor voedsel) zij is er heel erg dankbaar voor .
Dinsdag 19 april 2016
Vandaag in Bassar metingen gedaan. Hebben ca 50 studenten en leraren en anderen kunnen helpen aan een bril. Hebben in Aneho gemerkt dat het heel goed werkt om eerst een lijst aan te leggen en de mensen dan een voor een binnen te roepen. Geeft veel rust in de tent. Weer fijne assistentie van locals. Na de metingen , het regende en het begon al te schemeren met z'n drieën naar Zr.Judith en de kinderen geweest. Was bijzonder om ze weer te zien.
Woensdag 20 april 2016
Voor de tweede dag metingen in Bassar. Betekent dat we niet vroeg op hoeven te staan , ook wel eens prettig. Om 9:00 uur zat er alweer een hele rij op ons te wachten. Gewoon weer snel aan de slag en toch wel hard doorwerken. Ik zie er dan gemiddeld 7 a 8 per uur. Wel nemen we dan een pauze van een uur. Wilde vanmiddag beslist om 17:00 uur klaar zijn om alleen naar de kinderen te gaan. Heb lekker met hun wat tijd doorgebracht en heb ze beter leren kennen. Had nu ook persoonlijke aandacht voor hen. Na het eten wandeling gemaakt en wat met elkaar gedronken.
Donderdag 21 april 2016
Vandaag was het plan om naar Tindjasse te gaan 100 km van Bassar tegen de grens met Ghana. Mijn partner fr.theo kreeg van zijn meerdere echter de opdracht om de bemiddelen bij een conflict met een parochiepriester in een dorp in de buurt. Was nogal een heftige gebeurtenis, parochianen hadden de kerk gesloten etc. Wij zijn wel met hem Theo meegegaan.hebben daar geluncht en toen weer terug naar Bassar. Wat geluierd etc.
We hebben wel pech met de auto, om de 50-60 km heeft hij geen vermogen meer, moeten we 10 minuten wachten en dan gaat het weer.
Vrijdag 22 april 2016
Vroeg op want dan vandaag naar Tindjasse . Onderweg halverwege iemand opgepikt en ca 30 km voor Tindjasse hield de motor er weer mee op. Nu scheen het ernstiger te zijn. Bellen met het dorp, mensen zaten daar al op ons te wachten. Werden snel opgehaald met een pick-up . Maar toch bij elkaar 1 uur vertraging. Snel wat gedronken en aan de slag. Vandaag doe ik de metingen in een carport , die eerst nog even moest worden aangeveegd. De parochiepriester had al keurig een lijst aangelegd. In overleg met mij niet meer dan 50-55 personen, tegen half zes schemert het al, en wordt het lastiger om een goede meting te doen. Er is daar geen electriciteit.
Ik heb die dag volgens mij alle leraren uit de hele omgeving gezien en ook alle cathegisten. Omdat de weg terug in het donker gevaarlijk is bleven we slapen in Tindjasse . Missiehuis ligt daar in een rustige parkachtige omgeving. Een verademing in vergelijking met Bassar en lome.
Zaterdag 23 april 2016
Vandaag opweg naar Bitchabe. Theo dacht dat we een weg binnendoor konden nemen, maar de mensen daar raden ons dat af, zeer slechte weg alleen voor pick-ups geschikt met 4 wiel drive. Dus eerst terug naar Bassar en dan vijftig km naar westen.
De auto gaf weer problemen, het is iets met het geheugen en moet toch echt nagekeken worden voor we morgen terug naar lome gaan. Mensen in Bitchabe gebeld met de teleurstellend mededeling dat we niet kwamen. Was natuurlijk niet leuk, zaten inmiddels op ons te wachten, en waren al met het eten bezig. Theo zei dan maar een volgende keer??? Gewaagde uitspraak mar zeg nooit,nooit. Onze Johan zei het reeds : elk nadeel heeft zijn voordeel. In de middag naar een mooie plek waar het heerlijk relaxen was. De beloofde fles Campari kwam op tafel, en het smaakt ook met bier en pampelmousse . Kwamen twee trabadours aan tafel, wat weer een bijzondere ervaring gaf.
Zondag 24 april 2016
Terug naar Lome. Met lange tussenstop, twee maal 10 minuten voor auto om vijf uur weer in lome. Douchen en even rusten om half zeven met Theo naar vrienden van hem voor het diner.
Traditioneel gegeten . Dus met je handjes. Was lekker. Na thuiskomst dus direct aan het blog gegaan, de rest weten jullie.
Maandag 25 april 2016
In de ochtend onze ervaringen van de afgelopen weken besproken en nagedacht over hoe verder. Zal niet eenvoudig zijn en moeten daar zeker hier in Nederland goed over nadenken. Vanuit de wens daar is het natuurlijk te begrijpen. En het is zeker de moeite waard om de mensen daar te helpen. Ontmoeting met de directeur van de school in Avelebe ging helaas niet door, problemen onderweg met een leraar van hem die overvallen was.
Moet dan het maar via de email regelen. Om vijf uur naar het vliegveld. Ik zit dit te schrijven op de luchthaven van Parijs en moet nu inchecken voor mijn vlucht naar Amsterdam. Bijna weer thuis. De rest volgt.
Met een hartelijke groet,
Hans Croese

• 26 April 2016 - 09:08

Hilde:

Wat een belevenissen Hans, leuk om dat allemaal te lezen. Goeie thuisreis en tot kijk. Veel liefs van ons Ko en Hilde.

• 26 April 2016 - 09:11

Kostas En Tanja:

Hoi Hans,
    Het was weer erg leuk om je te volgen! Een goede en veilige reis terug!
    Groetjes van Kostas en Tanja

• 26 April 2016 - 09:23

Rene Geersema:

Hoi Hans,

Zo te lezen was het weer een hele belevenis en ben je een ervaring rijker. Goede reis en spreken elkaar.
    Gr. René

• 26 April 2016 - 09:55

Ruud Pettersson:

Beste vriend,

Bedankt voor je belevenissen in Togo. Behouden vaart terug naar Nederland, waar je waarschijnlijk niet uitgepraat raakt over wat je hebt meegemaakt. Wij zijn er klaar voor :-)

Groet, Ruud

• 26 April 2016 - 09:55

Miep:

Lieve Hans
    Welkom thuis!!
    Wat heb je weer goed werk gedaan en wat heb je veel meegemaakt.
    Tot morgen.
    Liefs X

• 26 April 2016 - 17:33

André :

Hans, geweldig dat je zo je inzet voor "een beetje betere wereld". Hoop dat je voor jezelf mooie ervaringen mee terug neemt. Fijn dat je weer terug bent en misschien tot zondag.

• 26 April 2016 - 18:37

Anita:

Bedankt voor je uitgebreide update en welkom thuis!! We zijn trots op je! X

• 26 April 2016 - 20:23

Berna Boone:

Ha Hans, nu al thuis, denk ik? Wat een andere wereld, bijna niet voor te stellen! Je zal wel veel meer willen helpen als mogelijk is. Maar als je bekijkt, hoeveel er gedaan is, kan je trots zijn! Groetjes, ook van Wim.

• 27 April 2016 - 00:05

Henny:

Dag Hans,
    Je zult nu wel op een oor liggen
    na de vermoeiende trip.
    Maar het geeft je vast een voldaan gevoel zoveel mensen te hebben geholpen.
    Tot gauw.
    Groetjes,