Weekend - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu Weekend - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Weekend

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

12 September 2016 | Haïti, Kenscoff

Zaterdag 9 september

Om 04:00 uur overleg op de gang door degenen die vroeg op pad zouden gaan. Ik hoorde het omdat ik even naar de wc moest. Er waren berichten dat het onrustig was langs de route waarop besloegen werd om de trip niet door te laten gaan. Wel een teleurstelling. Ik heb er toch een rustdag van gemaakt. Eerst uitgeslapen tot 08:30 en rustig ontbijten klaargemaakt en dit op terras genuttigd. Pas om 10:15 douche etc.

Na het middageten ( warm, en tegen een avond broodmaaltijd) wandeling gemaakt met Dick, mooie groene omgeving omringd door middelhoge bergen tot ca 1800 m. Helaas begon het te regenen en waren binnen no time kletsnat. We probeerden te schuilen onder een afdakje maar dat was niet lang genoeg, dus toch maar terug. Onderweg zag je het water in stroompjes naar beneden lopen. In de Alpen oid is het dan gewoon doorzichtig, hier bruin van kleur. Dit komt door de erosie, grond wordt los gespoeld. Er is te weinig bebossing die de grond vasthoudt.

Zondag 10 september

Na het ontbijt zijn we met de drie meisjes die hier in het kinderhuis wonen naar de kerk geweest. Een bijzonder ervaring. De kerk is vlakbij en ligt op een soort terp. Het is van een zeer eenvoudige constructie van palen en zeildoek ( zie foto)en niet helemaal waterdicht. Er waren al ongeveer 20 aanwezigen toen wij binnen kwamen, de dienst was net begonnen. Er werd door de voorganger gepreekt in het creools, waar wij natuurlijk bijna niets van begrepen. Halverwege de dienst kwam hij naar ons toe en heette ons welkom. Nicolien heeft namens ons nog wat gezegd. De liturgie was volgens mij een " protestants " model. Tussen door zingen begeleid door trommel, tamboerein en een soort rasp i.p.v. een orgel. Aan het eind kregen we de zegen mee en gaf iedereen elkaar een hand. Wat ik persoonlijk een mooi ritueel vind. Al met al een mooie ontmoeting in een andere cultuur. Weer thuis , lekker koffie en ons omkleden voor een wandeling samen met de meisjes. Uit op onderzoek naar een wegblokering verder op de weg naar boven ca drie kwartier lopen. Aangekomen op die plek bleek dat er een groot stuk weg was geslagen. Hierdoor kunnen er geen auto's en vrachtwagens meer door alleen motoren kunnen er langs. Er kroop al een aftandse bulldozer naar boven om te kijken of de weg zodanig gemaakt kan worden dat alles er weer langs kan. Van de week gaan we weleens kijken of het gelukt is. Op plaats van de stremming begon het hard te regenen en we zochten met z'n allen plek om te schuilen, daar stonden al zoveel mensen dat we toch nat werden. Aangezien het steeds donkerder werd en het onweer dreigde doorgegaan. We waren doorweekt toen we weer thuis kwamen, snel droge kleren aan.

Wat smaakte de "eenvoudige" maaltijd heerlijk. Na het eten wat rusten. Vanavond bakt Nicolien pannenkoeken, even een gevoel van thuis.

• 12 September 2016 - 10:19

Jetty:

Lieve Hans,

Je hebt al weer wat bijzondere ervaringen beleefd. Wat een verschil: ons mooie gebouw en de wel zeer eenvoudige uitvoering van de kerk waar jij nu geweest bent!
    Morgen ben je jarig! Ik feliciteer je bij deze. En ik hoop dat je je ook een beetje jarig voelt zo ver van huis. Ik zal hier een Campari op je drinken. Groeten en liefs van Jetty

• 12 September 2016 - 10:20

Miep:

Lieve bijna jarige Hans
    Wat een belevenissen weer.
    Waren de pannenkoeken lekker?
    Veel liefs en we denken aan je.
    De groeten aan je zwager.

• 12 September 2016 - 10:56

Ruud Pettersson:

Mooie belevenissen, zeg.
    Je hebt wel de kans gemist om de tweede helft van de dienst op een ApGen manier in te vullen. Had je aan de voorganger voor kunnen stellen. Nicolien had het vast wel kunnen vertalen (haha). Natuurlijk had je ook vergeten de flyers mee te nemen. Nou ja volgende keer beter.

Het is te hopen dat de wegen weer in orde zijn als je terug moet. Ach, je hebt nog even, toch?

Worden verjaardagen daar uitbundig gevierd? De Campari zal wel helpen denk ik.
    In ieder geval vast van harte gefeliciteerd!!

Groetjes, Ruud

• 12 September 2016 - 11:23

Hilde:

Lieve bijna jarige , wat een belevenissen joh, je moet je verhalen eigenlijk laten bundelen. Dat is echt de moeite waard. Is het niet voor jezelf, dan voor je nakomelingen....maar goed morgen een mooie dag met allen die daar zijn, wij doen het hier. Veel liefs Ko en Hilde

• 12 September 2016 - 13:04

Toos:

Ha lieverd,
    Wat hebben jullie alweer veel meegemaakt op de "wandeling" Dat paadje lijkt wel op onze bergwandeling laatst. Geen gekke dingen doen he? Denk aan jullie. liefsxxxxToos

• 12 September 2016 - 17:26

André De Gans:

Hallo Hans, je bent Goed bezig met een order op de hogtie te houden. Je maakt weer een hoop mee. Wens je nog een geode werkzame tijd toe

• 12 September 2016 - 20:49

Berna:

Ha Hans, wat leuk om te lezen! Andere wereld hè. Hoop dat de slechte weg jullie werk niet tegen houdt? Morgen een bijzondere verjaardag. Gefeliciteerd!

Groetjes,

Berna

• 12 September 2016 - 21:38

Wilma Van Dam:

Hans,
    Ik geniet van je reisverslagen van alle belevenissen! Blijf allemaal voorzichtig

• 12 September 2016 - 22:37

Joke En Rinus:

Ha Hans,

Van harte geluk gewenst met je verjaardag. Bijzonder om het zo op afstand te vieren. Succes met het het werk daar. We hebben veel waardering voor wat je doet. Sterkte daar en kom weer veilig terug.
    Lieve groet van ons
    Joke en Rinus

• 12 September 2016 - 23:17

Bert:

Ha Hans,

Wat een belevenis in dat kerkje daar. Maakt niet uit waar je bent, een moment van bezinning is altijd goed.
    Toch iets vergeten ??. Poncho en/of regenjack. Stond wel op je lijstje.
    Morgen probeer ik contact met je te maken.
    Hou je haaks en doe voorzichtig aan, goed dat je een lekkere rustdag hebt genomen.

Big Hug

Bert

• 13 September 2016 - 07:04

Toos:

Ha lieverd
    Op dit moment ben je daar nu ook echt jarig. De dinsdag begint nu bij jou.
    Van harte gefeliciteerd en dikke verjaardagskus en heel veel liefs en een mooie dag toegewenst. Ook met Bert van harte gefeliciteerd.
    Maar eerst lig je nu denk ik te slapen.
    Wel vreemd hoor, jij zo ver weg daar en ik hier. Ik zal op je/jullie toasten ( water) en iets lekkers bij de koffie nemen. Vier ik het hier ook een beetje.
    Liefsxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Toos

• 13 September 2016 - 07:50

Yvonne En John:

Hallo Hans!
    Van heler harte gefeliciteerd ! Gunnen je een leuke verjaardag daar! Wij nemen er een ouzo op,jij een campari! YAMAS!
    Liefs van ons,Yvonne en John

• 13 September 2016 - 08:13

Ruud Pettersson:

Lieve vriend,

Nu ik dit schrijf is het hier 8 uur in de morgen van de 13e september 2016. Bij jou is het 7 uur vroeger dus lig je nog heerlijk te slapen (?), maar je bent nu echt jarig, dus:

HARTELIJK GEFELICITEERD

Ik wens je een mooie dag en een gezond en gelukkig nieuw levensjaar.

Groetjes, Ruud

• 13 September 2016 - 08:56

Marlies:

Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag !
    Natuurlijk ook gefelic met u broer ;)
    Fijne reis nog en succes met het werk.
    Groetjes Marlies en Edwin

• 13 September 2016 - 09:21

Annelies:

Ha Hans en Dick,
    Vanuit een heet Lourdes feliciteren wij Hans van harte. Succes verder met het project en doe voorzichtig.
    Liefs voor jullie van Ton en mij

• 13 September 2016 - 09:43

Miep:

Lieve Hans
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Een verjaardag, zoals je nog nooit eerder hebt beleefd (en wij ook niet).
    We zijn heel blij met je en kijken uit naar de dag dat je weer veilig thuis bent.
    Goede tijd verder!
    Veel liefs en een dikke kus
    Miep

• 13 September 2016 - 10:19

Nico En Rita:

Goedemorgen Hans,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. wens je een leuke dag, zal even anders zijn dan hier. Van alles beleefd. Succes!
    lieve groet. Nico en Rita.

• 13 September 2016 - 10:40

Bob En Marjan:

Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We hopen dat ze een mooie verrassing voor je in petto hebben. Heel leuk om jouw belevenissen te lezen, zolang er geen echte tegenslag is.
    Fijne, bijzondere dag gewenst, hartelijke groet, Bob en Marjan.

• 13 September 2016 - 11:47

Andre En Christine:

Goede morgen Hans.

13 september jou verjaardag, dus van Harte Gefeliciteerd. Je maakt ook werkelijk van alles mee zware onweersbuien, weg gespoelde wegen, regenkleding weer vergeten ( zo kennen we je weer ) religieus gebeuren in de kerk. enz. Maar je mooie werk zal je veel voldoening geven. We wensen jou nog mooie bijzondere dagen en gebeurtenissen toe. Doe verder voorzichtig en hou je haaks met de groeten van Christine en Andre.

• 13 September 2016 - 12:04

Joke Prasing:

Lieve Hans,
    Van harte gelukgewenst met deze "merkwaardige" verjaardag. Trakteer jezelf vanavond maar op een lekkere campari.
    Wat beleef je weer veel, ik lees met plezier en verbazing en ook bewondering je verslagen.
    Gr. Joke

• 13 September 2016 - 13:32

Kostas En Tanja:

Hoi Hans,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! We wensen je nog vele gezonde en inspirerende jaren!!
    Veel plezier vandaag.
    Groetjes van Kostas en Tanja

• 13 September 2016 - 14:50

Isabelle :

Lieve oom Hans, van ❤️e gefeliciteerd met uw verjaardag. Een mooie dag gewenst heel ver bij ons vandaan en een goed jaar met tante Toos. Dikke kus Isabelle, Marcel, Charlotte, Maurits en Anouk

• 13 September 2016 - 15:46

Astrid Westerink :

Lieve Hans.
    Van harte gefeliciteerd

• 13 September 2016 - 15:53

Astrid Westerink :

Lieve Hans.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wens je een fijne dag en een goed jaar toe.
    Lieve groet,
    Ed en Astrid Westerink

• 13 September 2016 - 16:42

Els Willekers :

Leuk en interessant om wat van je belevenissen mee te krijgen, Hans!
    Ga vooral door! En ook alsnog gefeliciteerd met je verjaardag gisteren!
    Lieve groet, els willekers

• 13 September 2016 - 17:14

Mapencor Molenaar:

Hallo Hans,
    Wel op afstand, maar we willen je toch feliciteren met deze dag, de 13e september, geboortedag van Bert en jou. Erg vreemd om op deze wijze je jaardag te vieren, lijkt ons. Neem maar een extra glaasje Campari. Jij hebt het heet daar, maar hier is het ook 30 graden. Ongelooflijk. Verder onze liefste groeten,
    Mapcor

• 13 September 2016 - 22:03

Co Croese:

Lieve Hans,
    Allereerst, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    In verband met onze vakantie is dit ook de eerste keer, dat ik reageer op jouw reisverslagen.
    Je hebt al aardig wat werk verzet en wij hopen, dat je in de komende tijd nog meer mensen met een oogprobleem zal kunnen helpen. We hebben bewondering voor je.
    Liefs van Frieda en Co

• 13 September 2016 - 22:40

Ans En Peter Dekker:

Hallo Jarige Job,

Van harte gefeliciteerd met je bijzondere verjaardag zo ver weg van heemskerk.
    Tot nu toe bedankt voor je mooie verslagen, heel veel succes nog verder en wij hebben
    er al 1 genomen op jouw gezondheid.

Hartelijke groeten Peter en Ans

• 14 September 2016 - 00:05

Henny,:

Ha jarige,
    Na alle felicitaties wil ik natuurlijk niet achterblijven :
    Van harte hoor en alles wat wenselijk is !
    Deze verjaardag zul je nooit vergeten.
    Na alle regens zul je thuiskomen met een stortbui van de vele opgedane indrukken denk ik.
    Dan ga ik nu maar een glaasje vino op jou drinken :salute.
    Met hartelijke groet,
    Henny