Al weer twee weken hier - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu Al weer twee weken hier - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Al weer twee weken hier

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

17 September 2016 | Haïti, Kenscoff

Alweer twee weken hier.



Het is zaterdagochtend ik heb wat langer geslapen en rustig aangedaan en zit hier op mijn dakterras met een mooi uitzicht op de bergen mijn blog bij te werken van de afgelopen dagen. Sommigen van jullie maakten zich al ongerust dat er geen nieuwe kwam. Het gaat hier zo zijn gangetje, wordt bijna routine. Ik ga om half negen naar beneden en maak dan alles in orde in mijn " oogmeetruimte" . Leg de montuurtjes neer en om negen uur ga ik de eerste leerling die terug moest komen meten. Tussen 10:00 uur en 10:30 uur is er pauze voor de hele school. Daarna tot 12:15 uur meten. We eten Warm tussen de middag. Dan volgden per dag ,woe,do en vrijdag de hoogste klassen van de secundaire afdeling voor de voortest. Ik heb nu alle klassen gehad. Er zijn nog drie leerlingen van secundair die ik maandag moet meten. Wat opvallend is dat de leeftijd van de leerlingen ontzettend kan verschillen per klas. Bij voorbeeld in klas 3 normaal ca 8 jaar zit ook een jongen van 14, die is nooit naar school geweest etc.

Dit is ook bij de groten zo, in groep 8 ( 14 jr) zit ook een jonge vrouw van 20. Zo te zien gaat dat allemaal normaal met elkaar om. Tot nu toe heb ik 16 brillen uitgegeven. Dat valt dus erg mee. Van die 16 is het merendeel plus. Ook hier weer veel concentratieproblemen etc. Een meisje heb ik niet kunnen helpen. Reden was nystagmus( trillende ogen), zij heeft een gezichtsvermogen van 50% en ik kon dat niet verbeteren, jammer. Maandag ga ik de ogen testen van de leraren en overig personeel, ca 60 personen. Dinsdag komen de leerlingen van een ander schooltje in de buurt naar ons toe voor de test. Voorlopig nog genoeg te doen.

Woensdagmiddag en donderdagmiddag hebben een wandeling gemaakt door de mooie natuur hier. Vrijdag was het erg mistig en lukte dit niet. Fijn even naar buiten, even buiten het hek van de school ( waar wij boven wonen). Het zijn wel steile paadjes waar we over moeten, maar we doen het rustig aan. Zien bananenbomen, avocado's , en andere, komen dan tijdens de wandeling ook locals tegen, die een praatje met ons willen maken. Een jongen vroeg aan ons 1 USD wegens pijn aan zijn been, de volgende dag vroeg hij weer een dollar want hij had geen vader en moeder. Velen zijn hier heel arm en dan begrijp ik wel dat ze aan blancas om geld vragen, in hun ogen zijn wij miljonair.

Als je om je heen kijkt dan besef je ook dat wij alles hebben, wat hier absoluut niet zo is.

Laat ik daar dankbaar voor blijven en niet alles heel gewoon vinden. Warm water uit de kraan? Hoe bedoel je. Etc,etc. Vanmiddag gaan we na het eten een grotere wandeling maken. Wens jullie allemaal een goede zondag.

  • 17 September 2016 - 19:17

    Ruud Pettersson:

    Ha die Hans.

    Geen nieuws? Jou gemist? Was je weg dan? Niets van gemerkt!
    Nee hoor, flauwekul.

    Door jouw berichten wordt ik mij nog meer bewust van de rijkdom die wij hier in alle opzichten hebben.
    Geweldig om door jouw verhalen een andere kijk te krijgen op de wereld waar jij nu bent.

    Gun je een goed weekend en nog mooie en zinvolle dagen.

    Groetjes, Ruud

  • 17 September 2016 - 19:20

    Toos:

    Ha Lief
    Dank weer voor je verslag. Mooie foto's. Wat kijkt dat kind blij.
    Fijne zondag ook voor Dick en Marijke en Nicolien en vandaag een mooie wandeling toegewenst. Hopelijk wordt het niet verstoord door de heftige regen. Doe voorzichtig op die steile paadjes hoor.
    dikke kus
    Toosxxx

  • 17 September 2016 - 19:42

    Harry Hoekstra:

    Mooi om weer wat van je te horen en een goed gevoel dat je weer zoveel kinderen(en straks ook volwassenen) blij kunt maken met een beter gezichtsvermogen. Wat een schitterende foto van het meisje met de bril!!
    Ik wens je een fijne zondag toe.
    Ik ben in Den Helder morgen.

    Lieve groet,
    Bettina & Harry

  • 17 September 2016 - 20:00

    Joke Prasing:

    goed weekend Hans. Wat een stralende ogen heef dat meiske.
    liefs,
    Joke

  • 17 September 2016 - 21:05

    Martijn Croese:

    Hoi (o)pa,
    Mooi om weer uw blog te lezen! Mooi on te lezen dat u gied
    Op schema ligt en dat de ogen redelijk goed zijn. Succes met de rest en tot Hoorns!!
    Dikke (olifanten) kus van ons viertjes

  • 17 September 2016 - 22:59

    Marijke Zaalberg:

    Mooi Hans hoe jij hier werkt en van alle kinderen en al het personeel de ogen controleert. Dank je wel! Je zat vanmorgen zo heerlijk op het terras boven te schrijven, dat was een mooi gezicht!

  • 18 September 2016 - 05:04

    Dick Van Dam:

    Ja Hans een waar woord wij hebben inderdaad alles en hier heeft men alleen zichzelf. Dit zet mij ook steeds meer aan het denken. Ik denk dat ik in holland veel meer na zal denken bij alles wat ik voorheen als vanzelfsprekend vond. Mooie bljg verder hans maandag gaan we er weer tegenaan

  • 18 September 2016 - 12:55

    Yvonne En John:

    Zo,al heel veel kinderen gemeten! Gaat goed dus! Gunnen je nog veel mooie momenten,wandelingen etc. Doe Dick ook de groetjes van ons.
    Liefs van ons beidjes,Yvonne en John

  • 18 September 2016 - 17:58

    Mapcor Molenaar:

    Hallo Hans
    Dank voor me je uitvoerig verslag. Goed dat je wat rust hebt genomen. Je wordt tenslotte ook een dagje ouder! En nog beter is dat je de omgeving hebt verkend en een paar mooie wandelingen hebt gemaakt. Moet je meer doen. Ja, je komt allerlei situaties tegen. Zulke leeftijdverschillen in een klas hebben wij op een dagschool niet. Wel op avondscholen. Ik heb het zelf meegemaakt. Getrouwde mensen op heg avondlyceum. Ik geef het je te doen.
    We hebben al eerder ontdekt dat de mensen in Europa stinkend rijk zijn. Een beetje delen zou eigenlijk moeten, maar daar wil de politiek niet aan. Solidariteit roept men, maar houdt op bij de grens. Er is nog veel te verbeteren. Maar we zetten door.
    HArtelijke groet,
    Je zus en zwager

  • 19 September 2016 - 11:49

    Ko Van Houten:

    Ha Hans,

    En heb je een beetje rustig aan gedaan? Laat je v verleiden door het mooie landschap of het prachtige uitzicht.
    Toch wel leuk al die verschillen in de klas in leeftijd.Kunnen wij nog wat van leren denk ik!!
    Als iedereen iedereen in z'n waarde laat ... waar heb ik dat meer gehoord?
    Vergeet niet om van die momenten te genieten he. Want geven is ook mooi.

    Hartelijke groet,

    HilKo

  • 19 September 2016 - 12:25

    Dolf:

    Hallo Hans,

    Dank voor je verslag. Het laat maar weer eens zien hoe rijk wij zijn.
    Het is goed dat wij hier zo nu en dan aan herinnerd worden.Groeten JODO.

  • 19 September 2016 - 23:54

    Bert:

    Ha Hans,

    Al weer twee weken aan de slag daar. wat gaat de tijd snel en wat doe je goed werk daar.
    Buiten het werk dat je doet is het ook goed dat je af en toe een wandeling gaat maken en zo wat van de omgeving ziet. Zo als je verteld ga je steeds meer beseffen hoe goed wij het hier hebben, laten we daar dankbaar voor zijn. Heb je al een visje gegeten?. Neem vanavond een campari en tot het volgende verslag.

    Hartelijke groet,

    Bert

  • 20 September 2016 - 00:00

    Henny:

    Hoi Hans,
    Ook je "routine"werkzaamheden zijn interessant om te lezen.
    De wandelingen vormen een goed tegenwicht.
    De overweldigende schoonheid van de natuur maakt me lyrisch( terwijl ik alleen maar naar een foto kijk).
    En dan de avocado's........
    Inderdaad : een schrijnend contrast met de armoede van de bewoners.
    Met groet,
    Henny

  • 21 September 2016 - 11:16

    Jetty:

    Lieve hans,

    Eindelijk ook een reactie van mij. Wat goed om zo je belevenissen te delen. Ja, inderdaad, een totaal andere wereld, niet te vergelijken met hier. Fijn om zo door jouw 'bril' mee te kijken. Veel plezier en pas goed op jezelf.

    Groeten en liefs van Jetty

  • 21 September 2016 - 22:11

    Gwen:

    Ha Hans,

    Wat mooi om je zo bezig te zien en je verhalen te lezen. En wat ziet de omgeving er mooi uit! Bijzonder hoor, dat je er nu echt bent. Heb je al wat meegekregen van bijgeloof, witchcraft, voodoo enz? Lokale markten kunnen bezoeken? Geniet van alles.

    Liefs, gwendolyn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Ik ben optometrist ( inmiddels pensionado)en ga in Haiti kinderen helpen die niet goed kunnen zien.

Actief sinds 29 April 2015
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 23205

Voorgaande reizen:

02 September 2016 - 03 Oktober 2016

Oogproject Haiti Hans Croese

04 Mei 2015 - 28 Mei 2015

Oogzorgproject in Togo

Landen bezocht: