Eerste belevenissen op ka-balein - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu Eerste belevenissen op ka-balein - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Eerste belevenissen op ka-balein

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

06 September 2016 | Haïti, Kenscoff

Dinsdag 6 september
Zondag hebben we gebruikt om een beetje te acclimatiseren ,
De school een beetje verkennen en elkaar beter te leren kennen.
In de middag ook besproken hoe we het gaan aanpakken. Marijke onze gastvrouw moest in de namiddag plotseling weg. Zij is gevraagd als tolk en deskundige voor een programma Reunited van RTL met Yolanthe. Marijke doet veel voor adoptie en ook zoektochten naar hun roots op Haiti. Zo de volgende dagen moeten wij het met elkaar zien te redden.
Maandag begint het dan echt om 7:00 ontbijt. Om 08:00 begint de school. Alle kinderen plus. De leerkrachten verzamelen zich op het schoolplein en beginnen de dag met het zingen van het volkslied, daarna een korte toespraak van de directeur. Allemaal keurig in het gelid naar de klas, dit herhaald zich ook na de pause. Om 09:00 de eerste klas voor de preselectie. We deden dit op het schoolplein, de leerlingen op de trappen en om de beurt bij mij. Volgend blog zal ik wat foto's meesturen. Ondanks wat taalproblemen ging dat best goed. Over het algemeen is hHet gezichtsvermogen van de meeste leerlingen prima in orde. Ik heb tot de maaltijd 13:00 vier klassen gezien. Mijn assistente stond redelijk in de schaduw ik in de volle zon. De school gaat om 13:00 uit voor de lagere klassen en om 14:00 voor de rest. s'middags is er voor mij. Dan niet veel te doen. Ik rust wat uit , heb contact met thuis 7 uur later en lees wat of mak mijn blog zoals nu. Zal de komende tijd kijken of ik Dick ( mijn zwager) kan helpen met klusjes aan de school.
Dinsdag 6 september
De zelfde gang van zaken vandaag.
Heb vanochtend weer vier klassen gezien.
Wat mij opviel dat er in een klas veel leeftijdsverschil kan zitten.
Bv in klas 3 ( bij ons groep vijf) ook een jongen van 16 jaar.
Als ze nooit naar school zijn geweest moeten ze gewoon in klas 1 beginnen. Niemand vindt dat vreemd.
Bijgaand een foto van het uitzicht, morgen foto's van de school
Met een hartelijke groet,
Hans

  • 07 September 2016 - 00:29

    Isabelle:

    Wat super leuk om te lezen. Ik kan mij zo een voorstelling maken hoe dit gaat. Toitoitoi, heel veel succes en graag tot de volgende blog! Liefs Isabelle

  • 07 September 2016 - 12:30

    Ko Van Houten:

    Ha Hans,
    Tot op heden nog niet veel tijd gehad om te reageren.
    Bij het 'chaotische verkeer' bedacht ik me dat je je daar bij wel gelijk thuis moest voelen.
    Lekker dat je al weer aan het werk bent. Ook daar herken ik je weer, zelf in de zon gaan staan en je assistente een plaats ion de schaduw gunnen.
    Ik hoop dat je naast al het werk ook in de gelegenheid bent om nog de mooie te zien. Trouwens heb jij Jolanthe ook nog gesproken.
    Het is leuk om zo met je mee te trekken. Pas goed op jezelf en laat je niet in met Voodoo.

    Groet, HilKo

  • 07 September 2016 - 13:40

    Jetty:

    Ha Hans,
    Gezellig om je verslag te lezen. Dat in de zon werken lijkt me niet heel gezond. Misschien een klusje voor je zwager? Veel plezier met alle aktiviteiten en pas goed op jezelf. Groeten en liefs van Jetty

  • 07 September 2016 - 14:48

    Andre En Christine:

    Hallo Hans.
    Wat die zon aangaat raadt ik je wel aan om een pet of zakdoek op je hoofd te doen voordat de warmte naar je hoofd stijgt. Maak even een selfi met Yolanthe. Verder veel succes en wees voorzichtig en geniet volop.
    Groetjes Christine en Andre.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Ik ben optometrist ( inmiddels pensionado)en ga in Haiti kinderen helpen die niet goed kunnen zien.

Actief sinds 29 April 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 23260

Voorgaande reizen:

02 September 2016 - 03 Oktober 2016

Oogproject Haiti Hans Croese

04 Mei 2015 - 28 Mei 2015

Oogzorgproject in Togo

Landen bezocht: