Jarig - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu Jarig - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Jarig

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

14 September 2016 | Haïti, Kenscoff

Maandag 12 september

Dick heeft aan het begin van de schooldag een toespraak gehouden in het Frans. Ik hoop,dat alle kinderen het begrepen hebben want Frans is e tweede taal voor de meesten.
Sta ik later voor de kleuterlokalen want ik dacht dat ik een gebouwtje nog niet had getest. Misverstand dat zijn de eerste klassen lagere school. Die waren de week ervoor al naar het schoolplein gekomen. Het duurde even voor dat het duidelijk was. Communicatie gaat soms lastig. komt door mijn slechte frans. Terug naar de school en mijn tijdelijke oogmeetruimte ingericht, de ruimte wordt hier als kliniek omschreven en meet

3,5 x 3,5m. Heeft 1 raam en een deur. Past allemaal net. Voor ingewijden, gelukkig had ik mijn LEA kaart bij me, die is gebaseerd op een afstand van 3 meter. Nadat ook alle monturen uitgepakt waren de eerste oogmetingen gedaan. Resultaat van de vijf hadden er drie een goede gezichtsscherpte en voor twee hebben we een bril uitgezocht. Na de maaltijd zou ik de hogere klassen , 7,8 en 9 gaan testen. Door een misverstand, de lijsten waren er niet, ging dit niet door. De regentijd is begonnen en dat gaat gepaard met veel onweer. Kunnen dan niet naar buiten. Dus wat rusten etc.



Dinsdag 13 september

Vandaag is een speciale dag. Het is mijn verjaardag. Als verassing heeft Nicolien, onze huisgenoot, een lekkere omelet gebakken. Ook kreeg ik een kado. Een levensboom van uitgeklopt blik. Een bijzonder iets speciaal van Haiti. Vanochtend heb ik zes kinderen gemeten, lijkt niet veel maar tussendoor pauze. Om 11:30 gingen we met zijn vieren op pad met de Viking( soort open terreinwagen) op weg naar een restaurant een stukje verder op. Ik heb ze op een etentje getrakteerd i.v.m. mijn jaardag. Op de weg er naar toe werden onze nieren weer getest. Geen millimeter van de weg is gelijk en door de heftige regenval van de afgelopen dagen ook veel diepe geulen en stukken glad en modder. Mijn complimenten voor de stuurmanskunst van Marijke ( onze gastvrouw). Het restaurant ligt op een andere berg in het dorpje Furcy. Hier wonen van oorsprong de rijken. Vele villa's met grote hekken eromheen . De berg is ook veel groener en meer bebost. Op onze berg wordt veel hout gekapt voor houtskool om te koken en zijn veel kleine akkertjes vaar iedereen kleinschalig zijn eigen groenten verbouwd. Het restaurant lag in een parkachtige omgeving en was heel apart. Van een oud houten huis was een stuk aangebouwd met allerlei stukken afvalhout. Veel wanden met flessen en zelfs een boomhutten die je kunt huren als kamer. Heel apart. Lekker gegeten, Haïtiaanse specialiteiten. Toetje van de dag was niet voorradig. Jammer.

Uitzicht was mooi, tot er weer een hevige bui losbarste. Gelukkig hield het op de terugweg op met regenen. Zaten we redelijk droog in de Viking. Bij de broodmaaltijd werd ik door Nicolien en Dick verrast met een brownie taart. Geen verjaardag zonder taart zei Nicolien. Ze hebben ook nog voor mij gezongen. Al met al een dag om nooit te vergeten.

  • 14 September 2016 - 06:59

    Marlies Orsel :

    Ha oom Hans, wat leuk om te lezen allemaal! En natuurlijk nog gefeliciteerd!
    Veel succes nog en liefs van ons!

  • 14 September 2016 - 07:56

    Harry Hoekstra:

    Ha Hans,

    Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag, dikke kus van de vrouwen en van mij....ook!.
    Lieve groet,
    Harry

  • 14 September 2016 - 09:27

    Hilde:

    Lieve Hans, wat fijn dat je zo,n gedenkwaardige verjaardag hebt gehad. We hebben er 1 op genomen.en natuurlijk 1 op Bert zijn verjaardag. Veel liefs van ons Ko en Hilde

  • 14 September 2016 - 10:05

    Marinet Huisman:

    Lieve Hans, heel hartelijk gefeliciteerd en een goed, gezond jaar toegewenst.. De levensboom zie ik nog wel een keer... Dat we samen een goed jaar gaan beleven... gr. Mairnet

  • 14 September 2016 - 10:09

    Toos:

    Wat lief dat ze je daar zo verwend hebben. Heel apart zo. Was het voor mij ook.
    Fijne dag vandaag als je over vier uur wakker wordt.
    Liefs en dikke kus
    Toos

  • 14 September 2016 - 11:03

    Alie En Bert V D Poel:

    Hoi Hans
    op de eerste plaats van harte gefelisiteerd met je verjaardag .
    lk heb gelezen dat je daar heel veel goed werk doet .

  • 14 September 2016 - 11:37

    Diny:

    Hoi Hans
    Van harte gelukgewenst met je verjaardag!!
    Vindt het heel bijzonder wat je daar allemaal doet voor deze kinderen, ga zo door en ook veel sterkte met alles.
    Dikke knuffel van Diny

  • 14 September 2016 - 12:09

    MapCor Molenaar:

    Hallo Hans,
    Leuk dat verslag weer van de viering van je jaardag. Heel wat anders dan in Heemskerk, maar wel apart. Een etentje daar? Zeker met veel banaan. Haha. Rijst zal wel de hoofdmoot zijn en dat is niet slecht. Aardappel is ook niet alles. Het blijkt alweer dat een zekere planning nodig is, maar alles verloopt nou eenmaal niet volgens de gemaakte plannen. In ieder geval redden jullie het aardig. De taal is altijd een handicap. Frans is een mooie taal, maar ligt ons niet. Jammer dat velen juist die taal op school laten vallen. Je hebt een pré met Frans op je lijst. Bij sollicitanten keek ik daar altiJd naar. Verder maar weer en een hartelijke groet van je
    Zus en zwager uit Heiloo

  • 14 September 2016 - 15:48

    Marijke Zaalberg:

    Leuk te lezen, Hans, Zo beleefde ik het voor de tweede keer! Fijn dat je de ogen van onze leerlingen controleert! Dank je wel!

  • 14 September 2016 - 16:40

    Ruud Pettersson:

    Ha hans,

    Als ik zo de foto bekijk was het gezellig druk op je verjaardag. Geweldig hoor, ik krijg mijn visite nooit zo netjes in het gelid. :-)
    Had je wel genoeg Campari om te tracteren?
    Ik ben benieuwd naar de levensboom. Zie het wel als je weer thuis bent.

    Mooie dagen verder.
    Groet, Ruud



  • 14 September 2016 - 17:12

    De Nellen:

    Van harte gefeliciteerd Hans, mooi verhaal weer,


    Groetjes van ons

  • 14 September 2016 - 21:19

    Marijke:

    Ha Hans, mooie verhalen en berichten. Leuk om het allemaal te lezen. Je doet veel goede dingen daar, ik denk wel dat ze er blij mee zijn. Ga zo door!!!

  • 15 September 2016 - 14:36

    Berna:

    Ha Hans,

    Weer leuk om te lezen! Je bent er weer druk mee! Morgen gaan wij naar Spanje. Hoof dat we daar internet hebben. Veel succes verder! Groetjes, ook van Wim

  • 16 September 2016 - 10:33

    Dolf En Jo :

    Hallo Hans,

    leuk verslag van ve3rjaardag. Geniten trouwens van jouw verslagen.
    wensen je veel succes met verdere activiteiten.
    Groetjes JODO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Ik ben optometrist ( inmiddels pensionado)en ga in Haiti kinderen helpen die niet goed kunnen zien.

Actief sinds 29 April 2015
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 23247

Voorgaande reizen:

02 September 2016 - 03 Oktober 2016

Oogproject Haiti Hans Croese

04 Mei 2015 - 28 Mei 2015

Oogzorgproject in Togo

Landen bezocht: