Veilig aangekomen in lome,Togo - Reisverslag uit Heemskerk, Nederland van Hans Croese - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen in lome,Togo - Reisverslag uit Heemskerk, Nederland van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen in lome,Togo

Door: Hans Croese

Blijf op de hoogte en volg Hans

12 April 2016 | Nederland, Heemskerk

Misschien krijgen jullie dit twee keer , ben er niet zeker van of de eerste versie gelukt is.
Gisteren nar een lange dag veilig geland in lome,Togo .
Na een vroege vlucht naar Parijs en een tussenstop in Niger geland in Lome. Het gaat daar wat anders aan toe dan in b.v. Schiphol. Eerst wordt je temperatuur gemeten,daarna moet je een gezondheidsverklaring invullen. In het vliegtuig krijg je al een formulier van de imigration officier. Ik had vergeten om een telnr van het hotel in te vullen,had mijn 06 opgegeven, niet goed dus, en een norse officier. Daarna de koffers ophalen. Vele kruiers willen je daar bij helpen. Die van mij stelde voor om voor wat papiergeld , in dit geval 10 € , voor de douanebeambte te geven dan gaan de koffers zonder ze open te hoeven maken snel door de controle, en dat lukte ook. Buiten een blij weerzien met fr.Theodore mijn steun en toeverlaat voor de komende weken. Snel de koffers weggebracht en een biertje gedronken. Ik slaap weer in het missiehuis van de SVD net als verleden jaar. Heb de zelfde kamer dus hof niet te wennen. Wel aan het klimaat, warm 33 gr en vochtig , eens beetje drukkend. Na het avondeten nog wat gelezen en voor mij vroeg naar bed.
Maandag 11-04-2016
Om 4:45 waker door de haan, even indutten en dan 5:45 begint het zingen van de studenten van hiernaast. Om 7:30 er maar uit.
Na het ontbijt kwam om 9:00 uur Eloge mij. Andere assistent .
Met zijn drieën de strategie besproken. Het is te verwachten dat er niet genoeg brillen zijn. Voor Lome en ander plaatsen dichtbij gaan we indien nodig zoveel mogelijk naleveren. En we nemen onze aangemaakte voorraad mee naar het noorden de tweede week. Verder de voorraad die hier stond nagekeken en administratie bijgewerkt en gecontroleerd. Lunch met Matthijs ( partner van de st.force) die toevallig ook in Lome is . Na lunch gaat iedereen hier even rusten, heb ik ook maar gedaan. Schrok wakker om over vieren. Alles verder schoongemaakt en klaargezet voor morgen. Komt opeens het bericht dat we morgen niet naar de geplande school kunnen . De hogere bazen geven geen toestemming. Dit terwijl Theo al van begin februari dit aan het voorbereiden is. Op korte termijn kan hij hier niets regelen.
Misschien kan hij een ruiling doen met de school waar we zaterdag zijn en dan zaterdag naar een school hier vlak bij. Afwachten maar. This is Togo. Voor het avondeten even naar buiten en wat gedronken, alleen mar lauw water is ook niet alles.
Na het eten aan het blog gewerkt wat eerst niet goed lukte. Nu, jullie zijn weer op de hoogte en tot de volgende keer.

Met een hartelijke groet,
Hans Croese

• 12 April 2016 - 07:47

René Geersema:

Hoi Hans,

Ik had van Toos al gehoord dat je goed was aangekomen, mooi dat het zo goed verlopen is. Jammer dat je geen toestemming hebt om te doen wat je wilden doen, ik hoop dat het lukt om op andere scholen aan het werk te gaan. Succes daar en lees graag je volgende bericht.

Gr. René

• 12 April 2016 - 08:23

Toos Croese:

Lief, goedemorgen
    Bedankt voor je bericht.
    Wat vervelend dat het nu ineens niet mag. Jammer van al het voorwerk van Theo. Inderdaad, dit is Togo.Maar misschien dat jullie eerder naar de dorpjes kunnen? Denk aan je. Is daar geen koelkastje? of wordt het water heel snel lauw? Als je maar wel blijft drinken. ( water dan hoor) Een mooie dag vandaag en groet aan Theo en Eloge.
    liefs en dikke kus
    Toos

• 12 April 2016 - 09:52

Martijn Croese:

Goed om te horen dat u veilig bent aangekomen en heel veel succes daar! Improviseren lukt u als de beste dus dat komt goed hoor! Sterkte met de hitte daar.
    Groetjes Martijn en Hedda en de jongens

• 12 April 2016 - 10:29

Miep:

Ha Hans
    Fijn om te lezen hoe het daar in het verre Togo gaat.
    Niet zoals hier in ieder geval. Ach,dat maakt het boeiend moet je maar denken.
    Het is te hopen, dat het ruilen met de scholen gaat lukken.
    Goeie tijd en succes daar en ik kijk uit naar je volgende bericht.
    Liefs X

• 12 April 2016 - 11:09

Yvonne En John:

Hoi Hans,
    Gelukkig goed aangekomen! Veel succes,dat het allemaal maar goed mag komen!
    Liefs

• 12 April 2016 - 11:42

Ruud Pettersson:

Dag Hans,
    Als ik alles lees heb ik het idee dat je goed bent aangekomen (niet in gewicht hopelijk ;-) ).
    Nu nog wat medewerking van de notabelen en het zal wel weer lukken.
    Succes en kalm aan, dan breken de glazen niet.
    Groetjes, Ruud

• 12 April 2016 - 14:15

Cor Molenaar:

Lieve zwager,
    Dank voor je uitvoerig verslag. Het is duidelijk dat daar andere gewoontes zijn dan we hier zijn gewend. Uitbannen kun je wel vergeten, denk ik. Maar....vlak het niet uit: in Nederland kunnen ze er ook wat van. Geld en mensen bij elkaar en je hebt fraude en corruptie. Waar ter wereld ook. Jammer dat je niet kunt werken volgens je plannen. Wat hebben die hoge heren toch op het oog. Hopelijk zit er een goed vervolg aan. Veel succes en tot horens.
    Je zwager en je lieve zus

• 12 April 2016 - 16:18

Isabelle:

Lieve oom Hans, fijn dat u goed bent aangekomen. Dus temperatuur- en cultuur shock! Een fijne tijd daar... Liefs van ons

• 12 April 2016 - 17:41

Wim En Jetty:

Dag Hans,

Geweldig dat we zo met je mee kunnen reizen en genieten van al je reizen,
    Allereerst zou ik wat aan die haan doen,volgens mij vind hij je ook aardig.
    Op Google vindt je wel een oplossing.,want voldoende nachtrust is toch nodig.
    Verder trekken we graag met je mee,

Hartelijke groet
    Wim en Jetty

• 12 April 2016 - 20:00

Marijke:

Ha Hans,

Fijn dat je goed bent aangekomen, maar jammer dat je morgen niet naar die school mag. Er is vast nog wel wat anders te vinden.... Succes en hou je hoofd in ieder geval koel!

Liefs marijke

• 12 April 2016 - 22:10

Andre En Christine:

Hallo Hans
    Veel succes daar in het warme land. Hopen dat het de komende dagen beter gaat lopen.
    groetjes van
    Andre en Christine

• 13 April 2016 - 00:05

Bert:

ha broer,
    Goed dat je veilig bent aangekomen. Probleem met de autoriteit daar is voor jou natuurlijk een uitdaging.
    Hoop dat jullie een oplossing vinden.
    Verder wens ik je een goede tijd en neem op zijn tijd een lekkere campari.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.

veel sterkte en groeten

Bert

• 13 April 2016 - 00:12

Henny:

Bedankt voor je verslag.
    Ik vrees,dat er nog wat eurootjes onder de tafel geschoven moeten worden,voor je met je mooie wek kunt beginnen.
    Veel succes en pas goed op jezelf.
    Met hartelijke groet,
    Henny