Bij de keuters - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu Bij de keuters - Reisverslag uit Kenscoff, Haïti van Hans Croese - WaarBenJij.nu

Bij de keuters

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

10 September 2016 | Haïti, Kenscoff

Donderdag 8 september

We hebben eerst twee eerste klassen getest op het schoolplein, net zoals gisteren. Na de pauze zijn we naar de kleuters gegaan, stukje verder op . De gebouwtjes liggen in een mooie groene omgeving. We hebben eerst toestemming gevraagd aan de directrice en uitgelegd wat de bedoeling is en hoe we de test willen doen. Bij de jongste kleuters ( vanaf 3 jaar) die pas drie dagen op school waren lukte dat niet goed. Ze waren erg onder de indruk en de eerste die wij wilde testen begon te huilen. Afgesproken dat we het eventueel later nog eens proberen. Op naar de tweede groep. Eerst uitleg aan de juffen, die aanvankelijk dachten dat het niet kon lukken, te ingewikkeld voor kinderen van vier jaar. Met de LEA test symbolen : rondje, huisje, vierkant, en hartje als voorbeeld in hun hand en dezelfde symbolen op de kaart lukte het wonderwel heel goed. Wat wel opviel dat de concentratieboog heel kort is. Bij sommige lukte het niet, die doen we morgen nog een keer. Het was al half twaalf en dan zie je dat ze gewoon in slaap vallen. Tussentijds krijgen ze op de schooltjes hier wel een eenvoudige maaltijd. Voor velen de enige maaltijd van de dag. Het geeft veel voldoening en vreugde om zo met die kleintjes te werken. Ze zijn nog zo open en onbevangen .
Om jullie een indruk te geven er zijn kinderen bij klein en groot die soms 3 uur moeten lopen heen en drie uur terug om naar school te gaan , dan zijn ze rond 07:30- 07:45 op school.
Dat is dus om 04:00 uur opstaan , bij het krieken van de dag.

Vrijdag 9 september

Eerst met de verpleegkundige de administratie doorgenomen. Flesje water vergeten, alle trappen naar boven op en neer, pff.
Dat vergeten je geen tweede maal. Weer naar de kleuters. Eerst de kleuters getest waarbij het gisteren niet lukte. Bij vier van de vijf ging het nu goed. De vijfde moet ik extra testen later. De hele ochtend bij twee klassen geweest. Af en toe onderbroken met etenspauze en buitenspelen. Het gaat allemaal heel gedisciplineerd . De lokalen van de kleuters liggen in een groene oase waar ook de groentetuin van de school is(zie foto's).
In de middag besproken wat de plannen zijn voor het weekend. Marijke wil samen met ons op spoorzoektocht naar ouders van geadopteerde kinderen . (Zoals b.v. In Spoorloos) zij moet in twee dagen op vijf locaties zijn. Overnachten aan de kust. Aangezien het een hele zware tocht wordt, hoge temperaturen etc, besluit ik niet mee te gaan en thuis te blijven. Ik heb nog steeds last van een beetje kortademigheid . Misschien moet ik nog acclimatiseren. We zitten hier op 1500 hoogtemeters. Wordt dus voor mij een relaxed weekend. Mijn was aan de madame gegeven zij gaat het voor mij doen. Wat een luxe. Ik heb ook wat boodschappen laten doen. 1 fles Campari, stukje kaas en pakje worst en scheercreme +350 gram nootjes, alles i.v.m. Mijn verjaardag dinsdag 13 voor het bedrag van 60€. Maar dan heb je ook wat. Morgen het vervolg

• 10 September 2016 - 22:38

Harry Hoekstra:

Mooi verslag van je werkzaamheden en bevindingen.
    Is een duur camparietje maar wel verdiend!!
    Goed dat je ook even rustig aan doet.

Denken aan je.

Lieve groet,
    Bettina & Harry Hoekstra

• 10 September 2016 - 22:55

Ruud Pettersson:

Ha hans,
    Mijn bewondering voor je werk en geduld! wordt steeds groter. Mooi werk man.
    Verstandig van je dat je niet meegaat op die zware tocht. Ik kan mij voorstellen dat dit eigenlijk wel zou willen, nietwaar?
    Gebruik het weekend maar om lekker bij te komen. Doen!!
    Is 1 fles Campari wel genoeg voor je verjaardag? Wat een bof dat je dat ook kan krijgen ;-)
    Ik zal je feestje missen, maar wij doen het later wel over, toch?
    In ieder geval een mooie verjaardag, al zal je waarschijnlijk ook wel werken.
    Hartelijke groet en bemoedigende schouderklop, Ruud

• 10 September 2016 - 23:02

Toos:

Ha Lief

Dat is toch wat voor die kinderen. vier uur op en totaal zes uur lopen en 1 maaltijd per dag. Niet voor te stellen. Vandaar dat sommigen in slaap vallen. Dat is hier toch niet voor te stellen.
    De inkopen voor je verjaardag zullen de mensen daar wel helemaal niet kunnen kopen. Ik las in een eerder bericht dat maar 10 procent van de bevolking in een supermarkt kan kopen. Voor de overige 90 procent is dit niet haalbaar. Wat een prijzen dan ook nog daar. Fijn dat je nu even kan relaxen. De tocht is niet doorgegaan vanwege alle onrust daar i.v.m. verkiezingen hoorde ik.. Geniet van je vrije zondag en groeten ook aan Dick en Marijke en Nicolien
    dikke kus van mij
    Toosxxx

• 10 September 2016 - 23:41

Marijke Zaalberg:

Mooi Hans, hoe je het beschrijft en prachtige foto's. Ik ben erg benieuwd hoeveel kinderen uiteindelijk een bril nodig hebben. Wat een heerlijke kinderen, zij genieten van het spelen op school.

• 11 September 2016 - 07:23

Yvonne En John:

Hoi Hans,
    Wat een leuk verslag! Al die kindjes,zo vroeg op,zoveel lopen! Ach,die lieverdjes!
    Mooi werk hoor,Hans!
    Liefs van ons,Yvonne en John.

• 11 September 2016 - 13:16

Stéphanie:

Hahaha, spanningsboog van een pinda die kleuters. Welkom in mijn wereld ;)

• 11 September 2016 - 13:25

Berna:

Lieve Hans, Wat een schatjes, die kids! Niet te streng kijken hoor bij de ogentest!

• 11 September 2016 - 14:37

Map EnCor Molenaar:

Hallo Hans,
    Het moet veel voldoening geven daar te kunnen werken ondanks wat onbegrip bij de juffen. Maar dat viel achteraf wel weer mee. Wat erg voor die kinderen om zo vroeg ge moeten opstaan. Logisch dat ze in de middag in slaap vallen. Kunnen wij nog van leren. De kleinste afstand wordt met auto afgelegd. En stel je eens voor dat je geen mobieltje hebt. Kinderen daar hebben wel andere problemen aan hunhoofd. De voeding b.v. Ik kan zo nog wel doorgaan. Wij zijn stinkend rijk! Dank voor je verslagen en een prettige jaardag met een fles Campari. Wij nemen een gewoon biertje. Haha.
    Hgr. Map en Cor

• 11 September 2016 - 17:17

Hilde:

Hoi Hans, bedankt voor je verslag. Was blij te lezen dat. Je een verstandige keuze hebt gemaakt. Die hoogte moet je niet onderschatten hoor. Met je verjaardag nemen we er 1 pf 2
    Op je gezondheid en zijn onze gedachten bij je. Liefs Ko en Hilde